Västerås Idrotts­gymnasium

Vill du kombinera högskoleförberedande studier med en satsning på sporten eller träningsformen du brinner för?

På Västerås idrottsgymnasium hittar du balansen som gör detta möjligt!

Västerås idrottsgymnasium är en gymnasieskola i ett mindre format. Hos oss får du en högskoleförberedande utbildning via det samhällsvetenskapliga programmet samtidigt som du tillåts utveckla dina idrottsliga ambitioner och potential till fullo.

Detta gäller oavsett din nivå, elit som motionär.

VIGY kännetecknas av en väldigt personlig och god stämning där trygghet och gemenskap står i fokus.

Vårt signum är flexibla och individanpassade lösningar som tillåter alla våra elever, oavsett nivå, att utvecklas på bästa möjliga sätt. Det innebär i praktiken ofta unika och skräddarsydda lösningar utifrån varje elevs specifika önskemål och behov – såväl inom studier som träning.

Västerås idrottsgymnasium
Vasagatan 95
722 23 VÄSTERÅS

Träning tre dagar i veckan på gymansiet

Västerås Idrottsgymnasium är en skola för alla idrottsintresserade oavsett nivå, elit eller motion. Här har du möjlighet att kombinera idrott med att läsa på ett högskoleförberedande program. Du kan  läsa  Samhällsvetenskapsprogrammet. Du får läsa gymnasiet på en modern skola som ger dig de bästa förutsättningarna för att du ska lyckas inom idrott såväl som med dina studier.

Skolans mål och vision

På Västerås Idrottsgymnasium ska du känna dig trygg och veta att du blir respekterad som den du är, att du blir väl bemött och rättvist behandlad.

Hos oss respekterar alla att alla människor är lika värda och ingen diskriminering, kränkningar eller mobbning  ska förekomma.

Skolans lokaler

Lokalerna är ljusa och luftiga, och har inte det traditionella utseendet då skolan ligger i lokaler där det tidigare har legat en restaurang.

Pedagogik

Text kommer.